راهکارهایی برای تربیت یک فرزند خوب - مرکز مشاوره اسپادانا


چهارشنبه, 23 خرداد 1397 06:59 برچسب ها: تربیت کودک تربیت فرزند

کلید اصلی تربیت فرزند، استقرار سیستم حمایتی مستحکم در خانه است به طوری که کودک رشد طبیعی خود را طی کرده و از موفقیت‌ها و آرمان‌ها و آرزوهای خود احساس رضایت داشته باشد. هدف والدین باید کمک کردن به کودک در راستای کسب احساس لیاقت و اطمینان در خانواده و حمایت از او برای ساختن رویاها و اهداف خود باشد. این نکته‌های تربیتی مربوط به پیش از ورود کودک به مدرسه است و در تربیت فرزند مهم و ضروری است. اگر می‌خواهید توانایی‌های یادگیری کودکتان را تقویت کنید تا در نهایت منجر به ارتقای عملکرد تحصیلی او شود، این کار نیازمند پایداری, صرف وقت و صبر است. اگر به دنبال بزرگ کردن کودکی متعادل و سالم هستید که از دستاوردهای خود لذت می‌برد، تکنیک های تربیت فرزند امروز برای شما مناسب هستند:

1- کودک را به کسب مهارت‌های خاص تشویق کنید

هر کودک استعدادها و توانایی‌های منحصر به فردی دارد. ممکن است استعدادها در مدرسه کشف شوند اما استعداد بسیاری از کودکان پس از اتمام مدرسه می درخشد. فعالیت‌هایی مثل کلاس موسیقی یا کلاس کاراته می‌تواند استعداد کودک را شکوفا کند. البته نیازی نیست با ثبت نام فرزند خود در کلاس های فوق برنامه متعدد هزینه زیادی بپردازید یا زمان بازی او را محدود کنید. قدرت بازی را دست کم نگیرید. بازی در حیاط، رقصیدن در اتاق خواب و دویدن دنبال پروانه‌ها فرصت‌هایی را برای پیشرفت هوشی، فیزیکی و فردی کودک فراهم می کنند. سرگرمی هایی برای خود در نظر بگیرید. بگذارید کودکتان شما را در حال انجام کارهای جدید ببیند. این کار او را برای انجام دادن کاری مشابه تحریک می‌کند.
kid

2- کودک را به تلاش کردن تشویق کنید

ذهنیت یک فرد می‌تواند بر رفتار او تأثیر بگذارد. هنگامی که می خواهید از کودک خود تعریف کنید، او را به خاطر تلاشش ستایش کنید. تعریف از هوش و استعداد فرزند شما را به تلاش بیشتر وادار نمی کند اما تعریف از تلاش و پشتکار او را تشویق می کند که بیشتر کار کند و فعال تر باشد. این گونه است که فرزند شما می آموزد در برخورد با چالش‌ها اراده‌ای قوی‌تر داشته باشد.

3- شیوه‌های مختلف یادگیری را محترم بشمارید

اینکه شما هنگام تایپ ایمیل یا چک کردن حساب‌هایتان به سکوت مطلق نیاز دارید به این معنا نیست که فرزندتان هم موقع انجام تکالیفش به فضای ساکت نیاز دارد. هوش‌های هشتگانه که شامل ویژگی‌های موسیقیایی، منطقی-ریاضی، زبانشناسی و میان‌فردی هستند، بهترین راه‌های یادگیری کودکان را نشان می‌دهند. رمز کار این است که توجه کنید فرزندتان چگونه بهتر می‌آموزد تا بتوانید شیوه یادگیری ویژه او را شناسایی کنید. برای مثال، اگر فرزند شما حافظه تصویری-فضایی دارد، وقتی می‌خواهد جدول ضرب را حفظ کند از فلش کارت استفاده کنید. اگر فرزندتان در دسته هوش میان‌فردی است (یعنی در تعامل و درک دیگران قوی است)، با ارتباط دادن واژه‌های توصیفی به افرادی مانند دوستان، اقوام و شخصیت‌های تاریخی به او کمک کنید تا دایره واژگانش را تقویت کند.

4- زیاد کتاب بخوانید

read for your kid

وقتی که صحبت از انتخاب یک کتاب و وقت گذاشتن برای قصه گویی به کودکتان باشد، هیچ وقت زود نیست! کتاب خواندن برای کودکان پیش دبستانی و نگهداری از کتاب ها در خانه به پیشرفت زبان، مهارت‌های خواندن و موفقیت‌های آتی در مدرسه کمک می‌کند. حتی اگر کودک شما هنوز برای فهم چیزهایی که می گویید کوچک است، یاد می‌گیرد به آهنگ زبان توجه کند و دایره لغات وسیع تری داشته باشد. کتاب خواندن برای کودک به لحاظ احساسی نیز به او کمک می‌کند. کودکان پنج ساله‌ای که والدینشان روزانه برای آن ها کتاب می‌خوانند، در مدرسه مشکلات رفتاری کمتری دارند.

5- با هم شام بخورید

eat together

در این بخش دستپخت اهمیت خاصی ندارد، کودک تعلیم و تربیت را از طریق گفتگو کسب می کند. گفتگوهای غیررسمی به کودک نشان می‌دهد که خانواده ای صمیمی دارد و در خانواده اش به یادگیری اهمیت داده می‌شود. کودکانی که به همراه خانواده‌هایشان غذا می‌خورند نمره‌های بهتری در مدرسه می‌گیرند و اختلال‌های تغذیه‌ای کمتری دارند.

6- زمان خواب منظم

تنظیم زمان خواب و هر شب رعایت کردن آن می‌تواند در تربیت کودک بسیار مؤثر باشد. رایانه و تلویزیون را حداقل ٣٠ دقیقه قبل از خواب خاموش کنید. اگر فرزندتان تلفن همراه دارد آن را قبل از خواب از او بگیرید زیرا ۶٢ درصد از کودکان اعتراف کرده‌اند که بعد از خاموش شدن چراغ‌ها از تلفن همراهشان استفاده می‌کنند و پدرومادرشان بی‌خبر هستند! از دست دادن تنها یک ساعت از خواب کافی است تا روز بعد توانایی ذهنی کودک کاهش چشمگیری داشته باشد. دانش‌آموز پایه ششمی که شب پیش از یک امتحان مهم خواب خوب را از دست می‌دهد، ممکن است در حد یک دانش آموز پایه چهارم عمل کند.

7- کودک را در آغوش بگیرید

hug

چند بار در آغوش گرفتن کودک در طول روز او را از هرگونه تنش دور می‌کند. هیچ چیز مثل لمس کردن به یک کودک احساس امنیت نمی‌دهد. مطالعات روی کودکانی که مورد بی توجهی قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد کودکانی که دچار کمبود محبت هستند از اضطراب مزمن رنج می‌برند. این امر به بخش‌هایی از مغز که درگیر تمرکز، یادگیری و حافظه است، ضربه می‌زند. لمس شخصی دیگر به آرامی می‌تواند باعث تسکین نشانه‌های احساسی، رفتاری و فیزیکی مرتبط با استرس شود. در آغوش کشیدن فرزند کوچکتان نه تنها توانایی تمرکز او را بالا می‌برد، بلکه برای شما هم مفید است و شما را خوشحال می‌کند.
آنچه با هم مرور کردیم راهکارهایی برای تربیت بهتر فرزند است. با کمک این راهکارها فرزند شادتری داشته باشید و به آن ها در مسیر استقلال و موفقیت کمک کنید. مرکز مشاوره اسپادانا با روانشناسان مجرب در زمینه تربیت کودک آماده ارایه مشاوره به شماست.

در همین راستا بخوانید: 

Prev Next
برچسب‌ها
درباره نویسنده
149 نظرها
  1. 1
    BbbfHourl

    BbbfHourl

    how long does it take for venlafaxine to work

  2. 1
    AyybWeito

    AyybWeito

    voltaren extra-fort peut prendre tylenol

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.