مهارت‌های زندگی روی خوش استرس را نمایان می‌کند - مرکز مشاوره اسپادانا


جمعه, 03 اسفند 1397 06:38

احمد پدرام در مورد استرس و اضطراب در جامعه کنونی به خبرنگار ایمنا گفت: حتی یک نوزاد هم می‌تواند قبل از اینکه به دنیا بیاید شرایط تلخی را در خانواده تجربه کند و همان شرایط تلخ می‌تواند در دوران جنینی هم برای او استرس ایجاد کند. در برخی موارد حتی از سن ۶ ماهگی تشخیص افسردگی با عنوان " ماراسموس "  برای نوزادی که از مادرش جدا و دور از مادر نگهداری شده داده می‌شود. دلیل این نوع افسردگی این است که به اندازه کافی کودک محبت نگرفته پس محیط از قبل تولد در ایجاد استرس و اضطراب موثر است.

به گفته این روانشناس مادرانی که در دوران بارداری بحران های را تجربه می کنند. فرزندی نا آرام را به جامعه تحویل می دهد.  

پدرام با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم وجود فشارهای اجتماعی را نادیده بگیریم، گفت: متاسفانه در نظام آموزشی و خانواده امروز ما در مورد شناخت و مدیریت استرس در زندگی افراد هیچ آموزشی داده نمی‌شود و بسیاری از اختلالات کودکان مانند شب ادرای، ناخن جویدن، لکنت، تیک و بسیاری از اختلالات روحی و روانی تماما بدلیل وجود زیربنای ناامنی و فاصله‌ توان فرد با انتظارات اوست که این ها نشانگر آشفتگی‌های محیطی است.

 

ناامنی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از دلایل استرس در ایران 

 

پدرام در مورد وجود استرس‌های شایع در ایران گفت: دلایل استرس نسبت به فرد و  موقعیت اجتماعی افراد متفاوت است. وی ادامه داد : عواملی چون  بیکاری و ناامنی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در کشور از جمله  عوامل استرس زا در جامعه است.

این روانشناس با اشاره به اینکه  بیکاری، بحرانی جدی است، گفت: بیکاری عاملی است که  نقش ممهمی در افزایش آسیب‌های اجتماعی دارد.

وی  در مورد بالا بودن استرس در زنان و مردان گفت: در دنیا آمارها نشان می‌دهد که اضطراب‌ها و افسردگی‌ها در زنان بیشتر است و این می‌تواند بدلیل ساختار فیزیکی و نقش‌های متعددی  است که زنان در جامعه بر عهده دارند.

پدرام در مورد تاثیر استرس بر افراد گفت: امروزه یک رویکردی در دنیا مطرح است که اگر استرس‌ها درست معنا شوند ما به هیچ‌وجه زندگی بدون استرس را دوست نخواهیم داشت. انسان ها اگر نگاه‌شان به کارهای پرخطر و پر استرس خودشان مثل یک خلبان، مامور اورژانس، مثل یک آتش‌نشان و بسیاری افراد که دارای شغل‌های پرخطر هستند که استرس خود را مدیریت می‌کنند نگاه مثبتی باشد، باعث می‌شود سوار بر موج‌ها شوند نه اینکه اسیر آن موج شوند.

پس آن کسی که به استرس معنا می‌دهد، بسیار مهم است  این که چگونه به آن معنا می دهیم. برخی افراد از آن می‌ترسند، اما بعضی دیگر به دل استرس می‌روند تا آن را کنترل کنند.

با مهارت‌های زندگی روی خوش استرس را ببینید

 

پدرام در مورد یادگیری مهارت‌های کنترل استرس گفت: شیوه‌های کنترل استرس در واقع همان یادگیری مهارت‌های زندگی است، یعنی ابتدا باید به هیجان‌ها و احساسات خود آگاه شد و پس از آن توانایی خودمان را بهتر بشناسیم‌ و به توانایی‌های خود بیشتر آگاه شویم پس در آن زمان است که دیگر از خودمان انتظارات خارق‌العاده‌ای نخواهیم داشت و به نوعی استرس فعالیت‌هایی که در توان ما نیست را هم نداریم.

این روانشناس با تاکید بر اینکه باید به توان فیزیکی یا عاطفی خود آگاهی پیدا کنیم، گفت: در این صورت است که بسیاری از فعالیت‌هایی که در توان ما نیست را نمی‌پذیریم و اینجا استرس‌ها به ما تحمیل نمی‌شود و متاسفانه زمانی که مهارت گفتگو در میان مردم ما وجود ندارد. پس مشکلات بسیاری هم در چنین جامعه‌ای وجود خواهد داشت.

این روانشناس در مورد دلایل استرس در بین مردم گفت: پدرام در خاتمه با اشاره به اینکه باید روی خوش استرس را هم دید، عنوان کرد: انکار استرس و سعی در رفع استرس کمکی به ما نمی‌کند، بلکه شناخت استرس و توانمندی‌های فردی می‌تواند به مدیریت استرس کمک کند برای مقابله با استرس باید مهارت‌های زندگی اعم از مهارت گفتگو، خودآگاهی، توان حل مسئله، توان کنترل خشم و داشتن تفکر خلاق و تفکر انتقادی همگی از مهارت‌های زندگی است و هر کس این مهارت‌ها را داشته باشد می‌تواند بر استرس‌های زندگی امروزی بهتر غلبه کرد.

Prev Next
درباره نویسنده
مرکز مشاوره اسپادانا

مرکز مشاوره اسپادانا در شهر اصفهان فعالیت دارد. این مرکز مشاوره، افتخار دارد که کادری مجهز و زبده از روانشناس ها و روانپزشکان را در کنار خود داشته باشد. 

مشاوران ما 

اطلاعات تماس

23252 نظرها
  1. 1
    https://hexalaser6cutting.com/

    https://hexalaser6cutting.com/

    Hello.This post was really motivating, particularly because I
    was investigating for thoughts on this topic last Monday.

  2. 1
    اختلال دو قطبی

    اختلال دو قطبی

    Hi! Someone in my Myspace group shared this site with us
    so I came to take a look. I'm definitely enjoying the information. I'm book-marking and
    will be tweeting this to my followers! Excellent blog and wonderful design.

  3. 1
    بهترین روانشناس نوجوان در تهران

    بهترین روانشناس نوجوان در تهران

    If you wish for to take much from this piece of writing then you have to apply these techniques to
    your won blog.

  4. 1
    بهترین مرکز مشاوره روانشناسی در صادقیه تهران

    بهترین مرکز مشاوره روانشناسی در صادقیه تهران

    It is not my first time to visit this web site, i am browsing this site dailly and get nice facts from here every day.

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.