چگونه تربیت جنسی کودک را آغاز کنیم؟ - مرکز مشاوره اسپادانا


چهارشنبه, 30 خرداد 1397 18:32 برچسب ها: تربیت جنسی تربیت جنسی کودک تربیت جنسی فرزند تربیت فرزند تربیت کودک

در بحث تربیت کودک، پیش از این از تربیت صحیح کودک و تربیت دختران با اعتماد به نفس بالا سخن گفتیم. بحث امروز درباره مسئله بسیار مهم تربیت جنسی کودک است. چگونه با تربیت جنسی صحیح کودکان خود را از خطر حفظ کنیم؟ 

بهترین روش تربیت جنسی کودک کدام است؟فرض کنید روزی کودک شما به طور ناگهانی بپرسد «رابطه جنسی یعنی چه؟»
اولین واکنش بسیاری از پدر و مادرها اجتناب است: «برو از مامانت/ بابات بپرس»، «وقتی بزرگتر شدی خودت می فهمی!»
یکی دیگر از واکنش ها «از کجا این حرفا رو یاد گرفتی» است. مشکل ترین کار ممکن توضیح معنای رابطه جنسی است. مزیت این کار این است که فرزند شما معنای این کلمه را از زبان شما می شنود و نه از همکلاسی هایش، آن هم با ادبیات نامناسب و اطلاعات اشتباه.
امروزه همه معتقدند هنگامی که والدین درمورد رابطه جنسی با فرزندان خود صحبت می کنند باید رک باشند و صادقانه صحبت کنند. پس از قرن‌ها تلاش و تشویق به محرمانه نگه داشتن مسائل مرتبط به امور جنسی، امروزه به طور ناگهانی همه توقع دارند که بار این اطلاعات را والدین به دوش بکشند.

اما هیچ کس به آن ها آموزش نمی دهد که چگونه این کار را بکنند. چه بگویند، چه رفتاری داشته باشند و در برابر رفتار بچه ها چه واکنشی نشان بدهند. بهترین روش تربیت جنسی کودک کدام است؟

1. توجه به احساسات خود

sexuall treatment

والدین باید قبل از این که با فرزندان خود درباره مسائل جنسی صحبت کنند، خودشان با یکدیگر در این مورد صحبت کنند. به احساسات خود موقع صحبت کردن دقت کنند. کودکان متوجه حرف های ما نمی شوند، بلکه احساساتی که از ما دریافت می کنند را درک می کنند. اگر هنگامی که با کودک خود حرف می زنیم احساس ترس، نفرت یا انزجار داشته باشیم، این احساس به کودک ما نیز منتقل می شود و بر درک و دریافت او اثر می گذارد.

2. اطلاعات خود را افزایش دهید

سوالات فرزند خود را حدس بزنید و اطلاعات علمی پیرامون آن ها جمع آوری کنید. در صورت نیاز از یک مشاور کمک بگیرید. اما هرگز با اطلاعات مادربزرگتان تربیت جنسی فرزند خود را آغاز نکنید!

ask a terapist

3. نام های صحیح

برای توضیح هر بخش از بدن نام صحیح آن را به فرزند خود بیاموزید. اگر کودک شما از کلمه ای استفاده کرد که در کوچه و خیابان شنیده، به او توضیح دهید آن کلمه چه معنایی دارد. از تکرار کلمه ای که کودکتان به کار برده نترسید. این کار باعث می شود فرزند شما بفهمد نمی تواند از این کلمه مانند اسلحه ای در برابر والدینش استفاده کند. علاوه بر آن فرزند شما می فهمد هیچ کدام از سوال هایش باعث معذب شدن شما نمی شود.

4. تماس بدنی

hug your kid

بعضی از بچه ها معتقدند تماس بدنی کار اشتباه و زشتی است، زیرا خانواده هایشان به ندرت آن ها را لمس می کنند و در آغوش می گیرند. به همین دلیل بسیاری از افراد بزرگ می شوند بدون این که بدانند چگونه از نظر فیزیکی احساس خود را بیان کنند. این افراد در دوران نوجوانی ممکن است فکر کنند هر تماس بدنی مقدمه رابطه جنسی است.
یکی از نکته های موثر در تربیت جنسی کودک، در آغوش گرفتن اوست. کودک باید از آغوش والدین خود سیراب شود. سپس باید به او بیاموزیم که افراد غریبه تر تا چه حد اجازه دارند به او نزدیک شوند. توضیح دهیم که دست دادن یا چند ضربه آرام روی شانه نشانه دوستی و تشکر هستند. آن گاه درباره دست زدن افراد به بخش های جنسی بدنشان توضیح دهیم و از آن ها بخواهیم به کسی این اجازه را ندهند. به کودک خود خاطر نشان کنیم اگر کسی قصد داشت به بدخش های جنسی بدن آن ها دست بزند پدر و مادر را مطلع کنند. در توضیح دادن این بخش نیز احساس ما بسیار مهم است. به کودک اطمینان خاطر بدهید که با آرامش و روی خوش سخن او را خواهید شنید.

5. رعایت سن کودک

talk to your child

از یک مشاور کمک بگیرید و یاد بگیرید برای هر سن چه میزان اطلاعات برای تربیت جنسی کودک لازم است. ابتدا از کودک خود سوال بپرسید، ببینید او چقدر اطلاعات دارد. اطلاعات اشتباهی که از دوستان خود دریافت کرده را تصحیح کنید و سپس بر مبنای اطلاعات و نیازهایش به او آموزش دهید.
مرکز مشاوره اسپادانا در خدمت شماست تا با تربیت جنسی صحیح فرزند خود از مشکلات فراوانی جلوگیری کنید. اگر ما و فرزندمان اطلاعات مناسبی داشته باشیم، می توانیم تا حد زیاد از آزار دیدن فرزند خود جلوگیری کنیم.

Prev Next
برچسب‌ها
درباره نویسنده
136 نظرها
نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.